ORGANIZATOR: ASOCIAȚIA CULTURALĂ VIS DE ARTIST http://visdeartist.wix.com/visdeartist
PARTENER: MUZEUL JUDEȚEAN BOTOȘANI http://www.muzeubt.ro/02_evenimente.html
CONTACT
Asociația culturală Vis de Artist Botoșani
visdeartist@yahoo.com, visdeartist@gmail.com
persoana de contact: prof. dr. Cătălina Constantinovici, președinte
0721.133.288
http://visdeartist.wix.com/visdeartist
https://sites.google.com/site/visdeartist/
https://www.facebook.com/pages/Vis-de-Artist/111501888908817
EDITAREA PUBLICAȚIEI BOTOȘANI, ORAȘ AL MUZICII EUROPENE, VOL. 1
Autori: Lucia Olaru NENATI (Botoșani), Cătălina CONSTANTINOVICI (Botoșani), Daniel CIUCĂLĂU (Botoșani), Veronica GASPAR (București), Lavinia COMAN (București), Grigore CONSTANTINESCU (București), Luminița DUȚICĂ (Iași), Ruxandra MIREA (Constanța), Mariana POPESCU (Constanța), Mirel AZAMFIREI (Botoșani), Dumitru LAVRIC (Botoșani), Elena Maria ȘORBAN (Cluj-Napoca), Cristian DUMEA (Roman), Anamaria Biaciu-POPA (București), Cristina-Alexandra MANOLE (București), Simona NEGRU (Timișoara), Daniela COJOCARU (Constanța), Mariana FRĂȚILĂ (Constanța), Iliana VELESCU (Constanța).Eugen-Bogdan Popa (București)RECENZIE
Eugen-Bogdan Popa,
|
Asociaţia culturală Vis de Artist este un participant
activ şi constant la scena culturală botoşăneană. Cu entuziasm şi realism
totodată, cu spirit tânăr și atitudine voluntară, este un promotor al
proiectelor ce vizează valorile culturale regionale, promovarea și integrarea
acestora la nivel național și internațional.
Volumul colectiv de studii pe care asociația cu nume poetic
ni-l propune, Botoşani,
oraş al muzicii europene - I, este expresia unui necesar demers de
identificare a personalităților care au contribuit la promovarea culturii
naționale și universale. Colectivul de semnatari include referenți din
diferite generații, cu înaltă specializare în direcțiile lor profesionale, iar
instituțiile pe care le reprezintă au o acoperire națională: Botoșani, Iași,
Roman, București, Constanța, Cluj-Napoca, Timișoara. Caracterul științific al
publicației reiese din faptul că expunerile sunt bine documentate și prezintă
comentarii și puncte de vedere pertinente și bine argumentate asupra
subiectelor alese. Tematica volumului este ofertantă și se regăsește în două
secțiuni complementare, „Botoșaniul muzical” și „Zona muzicii europene”.
Vă voi prezenta succint, în paginile care urmează, date
despre fiecare studiu prezentat în acest volum.
Referenții din prima secțiune susțin un demers unitar de recuperare
a valorilor culturale și muzicale ale Botoșaniului. Aceștia se apropie în
evocările lor, deopotrivă cu sensibilitate și acribie în raportările istorice,
fie de orașul natal iubit, fie de personalități muzicale complexe - pianiști,
compozitori, dirijori, muzicologi.
Volumul
este deschis de articolul Ipostaza muzicală
eminesciană semnat de dr. Lucia Olaru Nenati. Domnia sa ne face o
introducere a cărții sale, Eminescu. De la muzica poeziei la
poezia muzicii, din care spicuiește informații privitoare la simţul muzical
înnăscut al marelui poet, completate de mărturii ale contemporanilor
poetului despre vocea sa nepământesc de dulce, de fascinantă, despre efectul pe
care îl exercita asupra auditoriului cântecul său. Autoarea ne propune o
ipoteză „a lui Eminescu în chip de reîntrupare a acelui model al omului ales,
aşadar al Poetului aproape semizeu aşa cum îl vedeau primii filozofi ai lumii,
pitagoricienii, pe care Eminescu al nostru pare să-l poată reprezenta în mod
firesc, situându-se astfel de la sine, în chip de model european regăsit prin
artă, reunind după milenii cele două arte divorţate: poezia şi muzica”.
În continuare, prof. dr. Cătălina Constantinovici desfășoară
în studiul său, Muzicianul Carol
Anton Decker, o cercetare minuțioasă asupra unuia dintre primii
compozitori botoșăneni care au scris melodii pe versuri eminesciene. Adept al
muzicii de divertisment, a optat pentru muzica de salon desprinsă din zona
europeană, dedicându-și astfel harul componistic către tradiție și comunitate;
creația lui, atât vocală cât și instrumentală cuprinde astfel genurile de vals,
romanță, polcă, mazurcă, gavotă, barcarolă, cadril, galop dar și dansuri
populare românești - hora, sârba. Într-o expunere dinamică și motivantă,
referirile exacte și atent documentate bibliografic în privința creației și
activității acestuia alternează cu citate ce evocă spiritul vremii.
Amintirea
vie a dascălilor reprezintă o datorie pentru orice societate civilizată, pentru
orice individ onest. Nu trebuie uitată niciodată prezenţa unor dascăli inimoşi,
care au oferit, pe lângă conduita profesională și implicarea activă în viaţa
comunităţii. Câteva studii se grupează, astfel, în această direcție.
Muzeograful Daniel Ciucălău conturează cu sensibilitate
portrtetul unuia dintre profesorii dedicați din viața comunității locale, în
comunicarea intitulată Un profesor uitat:
Victor C. Fleury. Botoșănean prin
adopție, descendent al unei familii de francezi ce s-a refugiat în Polonia în
urma revoluţiei din 1789, dirijor, compozitor şi dascăl (ținut minte mai mult
pentru conflictul cu Nicolae Iorga, în urma căruia viitorul istoric şi om
politic a fost exmatriculat din liceul „Laurian”), primul profesor de muzică al
liceului „A.T.Laurian”, Victor C. Fleury, a reuşit să aducă în sufletul
botoşănenilor frumuseţea muzicii. Datele biografice sunt agerabil completate de
o succesiune de citate ce ilustrează activitatea acestuia și viața culturală
botoșăneană.
În
aceeași linie a evocării personalităților pedagogice, conf.univ.dr. Luminița
Duțică ne prezintă expunerea intitulată Știința de a-i învăța
pe alții. In memoriam profesor universitar Iulia Bucescu. Autoarea face un portret
reverențios și plin de prețuire profesoarei de excepție Iulia Bucescu, aducând
în același timp solide argumente științifice în promovarea Metodei sale în
privința disciplinei Teoria
muzicii-Solfegiu-Dictat. Un portret biografic este urmat de o argumentare
a viabilității incontestabile a metodei; descrierea amănunțită a acesteia este
completată de observații pertinente ale d-nei conf. Duțică privind eficacitatea
acesteia și recomandări pentru utlilizarea acestui valoros instrument.
Tot un portret, de această dată dedicat unei personalități contemporane,
ne oferă conf.univ.dr. Ruxandra Mirea în articolul Mariana Popescu –
măiestrie în profesie. Cu reală prețuire (vădită din tonul confesional,
sensibil al descrierilor caracteriale) și totodată cu minuțiozitate
documentară, autoarea relevă parcursul biografic și profilul profesional al
d-nei Mariana Popescu - dirijor coral, pianist, compozitor, muzicolog.
La rândul său, dedicatoarea studiului anterior, prof.univ.dr.
Mariana Popescu ne prezintă o evocare plină de sensibilitate a Botoșaniului,
orașul copilăriei sale. În articolul intitulat Botoşaniul meu drag,
rememorarea anilor de studii este completată de documente fotografice,
portretele sensibile ale profesorilor care au
contribuit la formarea sa și ale colegilor de generație sunt completate cu
amintirea concertelor Filarmonicii botoșănene.
O autoare activă în publicistica muzicologică, conf.univ.dr.
Veronica Gaspar, este semnatara a 2 studii din acest volum. În primul dintre
acestea, Doamne ale culturii
muzicale europene din România I - Madeleine Cocorăscu, autoarea ne
prezintă o schiță de portret a cunoscutei pianistei concertiste și profesoare.
Studiul face parte dintr-o cercetare mai amplă privind contribuția anumitor
categorii minoritare la europenizarea culturală a României moderne. Doamnele,
aparținând în general aristocrației, au avut o contribuie semnificativă la
cultura românească interbelică. Portetul biografic al pianistei este completat
de un sumar panoptic al epocilor pe care le-a trăit, de menționarea altor
pianiste contemporane precum și de caracterizările făcute de cei care au
cunoscut-o; nota particulară a studiului o reprezintă relatarea impresiilor
personale ale autoarei la contactul direct avut cu pianista evocată. Al doilea
studiu propus, Bartók ’70 – Enescu
’60, ne
oferă o imagine comparativă a celor doi titani ai muzicii est-europene.
Începând cu diferențele în ceea ce privește receptarea lor internațională,
situația editării partiturilor lor, autoarea prezintă deopotrivă deosebirile și
asemănările dintre cei doi compozitori - în privința raportării la
filonul popular, a abordării componistice (aspectele tratării materialului
tematic), a activității pedagogice. Semnatara studiului se apropie, mai
degrabă, de asemănările dintre ei: „Pe acești doi mari creatori îi unesc același
areal de inspirație folclorică și polivalența înzestrării lor muzicale. Rar se
poate întâlni performanță la același înalt nivel în domenii muzicale diferite:
Enescu excela ca solist, dirijor și compozitor, iar Bartók ca pianist,
compozitor și etnomuzicolog”. În finalul articolului, autoarea conchide: „Cei
doi mari creatori reprezintă două fațete emblematice ale destinului cultural
european, în momentul în care lumea modernă a început să se redefinească.
Cântecul neterminat al acestor titani se completează în posteritate,
adăugându-se și imaginea pe care le-o atribuim, considerându-i fie individual,
fie cuplați în mitologicele perechi antagonice ce mișcă universul sonor al
lumii noastre”.
În expunerea intitulată Corneliu Gheorghiu:
de la Botoșani la Bruxelles, o carieră internațională dedicată pianului,
prof.univ.dr. Lavinia Coman ne supune atenției un consistent studiu dedicat
unei personalități, contemporane încă, ale artei pianistice românești. Datele
documentare detaliate despre activitatea concertistică și didactică a lui
Corneliu Gheorghiu nu sunt prezentate de o manieră obiectivă, impersonală, ci
sunt împletite cu aspectele biografice deosebite (cum ar fi prietenia acestuia
cu marele geniu pianistic Dinu Lipatti), cu reliefarea activității științifice
și mai ales cu aprecierile personale ale autoarei și amintirile sale vibrante
despre dedicatorul studiului. Citatele aduse în
completarea excursului muzicologic sunt deopotrivă savuroase și ilustrative
pentru arta pianistului matur și pentru activitatea profesorului rafinat și
sensibil. Expunerea culminează cu evocarea aspectelor cu tentă personală din
biografia pianistului, cum ar fi viața de familie și dureroasa alegere a
exilului.
Distinsul muzicolog și publicist prof.univ.dr. Grigore
Constantinescu onorează volumul din acest an cu un studiu dedicat unei
personalități componistice ale sec. al XX-lea, de origine botoșăneană,
compozitorul și profesorul Liviu Dandara. “Despre” și “cu”
Liviu Dandara este titul sugestiv al articolului; în secțiunea despre Liviu
Dandara cercetarea și documentarea portretistică se desfășoară fluent și
comprehensiv - datele biografice sunt urmate de considerații stilistice
pertinente asupra concepției componistice. Cu Liviu Dandara
sunt muzicieni apropiați compozitorului, ale căror opinii elocvente sunt
expuse; propriile mărturii ale compozitorului sunt completate de
referirile asupra a 5 dintre compozițiile sale (Sonata pentru clarinet, Bamba!, Fresca, Afectus memoria,
Pentaedre).
Două studii de sinteză sunt dedicate folclorului și
cercetătorilor săi devotați.
Referentul muzical Mirel Azamfirei evocă o personalitate
dedicată cercetării și documentării folclorului botoșănean, în studiul Folcloristul,
dirijorul și violonistul Constantin Lupu. Cu sensibilitate sunt expuse
datele personalității acestui iubitor al folclorului, întrețesute cu date
biografice exacte și cu citate elocvente din cronicile dedicate acestuia.
Lucrarea „Folclor muzical instrumental din județul Botoșani” (unde găsim 300 de
melodii originale), inițierea și dezvoltarea Tarafului Datina (care a
avut un succes răsunător, acesta înregistrând două CD-uri și ducând muzica
tradițională din Botoșani pe nenumărate scene ale lumii) se numără printre
realizările folcloristului Constantin Lupu.
Studiul prof. Dumitru Lavric intitulat Folclor fără
frontiere: zonele Botoșani – Briceni – Herța reprezintă o expunere
sintetică a unei cercetări vaste, ce însumează două proiecte transfrontaliere
(inițiate de Orchestra ”Rapsozii Botoșanilor”, în colaborare cu secțiile de
cultură ale Raioanelor Briceni – Republica Moldova și Herța – Regiunea Cernăuți
– Ucraina). Autorul tratează de o manieră exhaustivă coordonata folclorică din
cele trei zone, iar expunerea abundă în informații bine documentate, diverse,
coerent relaționate. Autorul susține teza adaptabilității folclorului la
transformările economico-sociale specifice secolului al XXI-lea. Urmărirea
anumitor aspecte - printre care repertoriul și datinile, organologia specific
populară, interpreții și cercetătorii dedicați - conturează o imagine de
ansamblu a subiectului cercetării, iar considerațiile finale asupra importanței
filonului folcloric pentru creația enesciană și pentru componistica europeană
oferă studiului o proiecție extinsă și o perspectivă actuală, europeană, a
integrării specificului național în universalitate.
În încheierea primei secțiuni a volumului se află
studiul Artistul, fiara și
marea. O paralelă Enescu - Hemingway, aparținând conf.univ.dr.
Elena Maria Șorban.
Autoarea conduce un studiu paralel (iată, din nou, o viziune comparativă
legată de George Enescu) ce vizează poemul vocal-simfonic „Vox maris” de G.
Enescu şi romanul „Bătrânul şi marea” de E. Hemingway, două „roade ale
suferinței”, în cuvintele autoarei. Raportările analitice se bazează pe
convergențele biografiilor celor doi creatori, pe asemănările caracteriale, pe
atitudinile celor doi (divergente, în acest caz) față de comunism, pe
similaritățile de limbaj artistic specific, de activitate creatoare, pe
referințele creștine din operele lor.
Secțiunea a doua a volumului, dedicată muzicii europene,
completează o imagine panoramică a tematicii propuse, prin alte 7 studii
deosebit de interesante.
Secțiunea a doua se deschide cu o comunicare a pr.dr.
Cristian Dumea, care ne propune un portret biografic al organistului,
teoreticianului și compozitorului franciscan Girolamo Diruta. O introducere
cu date istorice privind Ordinul Franciscan este urmată de un portret biografic
al lui Girolamo Diruta și de o detaliere nuanțată a structurii și conținutului
operei sale teoretice, Il Transilvano, considerată drept prima metodă italiană,
dedicată în întregime claviaturii (orgă şi clavecin). Opera este originală prin
partea practică interpretativă, abordată aici într-o manieră inedită și are
o valoare deosebită prin faptul că prima sa parte a fost dedicată lui Sigismund Bathory, principele
Transilvaniei.
Studiul prof. Anamaria Biaciu-Popa, intitulat Frédéric Chopin,
Variațiuni op. 2 pe tema Là ci darem la mano, ne supune atenției
un opus chopinian de real interes pentru ilustrarea stilului strălucitor al
componisticii sale. Lucrarea, o
„fantezie” în onoarea unui muzician prețuit și păstrat în suflet de către
Chopin, W. A Mozart, se numără printre cele care au contribuit la lansarea
carierei sale concertistice în Europa centrală și oferă o măsură reală a
măiestriei și virtuozității interpretative, iar abordarea sa familiarizează
pianistul cu valoroase aspecte tehnico-stilistice.
Creaţia
muzicologică studenţească este reprezentată de articolul lui Cristina-Alexandra
Manole, Concertul în creaţia lui Richard Strauss. Autoarea
face un studiu axat pe creația concertantă a lui Richard Strauss, deoarece o
consideră a fi umbrită de creaţia programatică simfonică şi de cea de operă.
Prin intermediul celor cinci lucrări analizate (Concertele nr. 1 şi 2 pentru
corn, Concertul pentru vioară, Burlesca pentru pian şi Concertul pentru oboi),
aparținând unor perioade creatoare diferite, autoarea relevă evoluția
stilistică în timp a compozitorului, a gândirii sale muzicale inovatoare, a drumului
către făurirea limbajului muzical propriu.
Sub aspect analitic se înscrie și comunicarea conf.univ.dr.
Daniela Cojocaru, care ne prezintă articolul Expresie şi stil în
lucrarea Lăutarul – Fantezie şi Dans moldav pentru vioară şi pian de Stan
Golestan. Compozitorul
evocat a avut o contribuţie de excepţie la emanciparea şcolii româneşti de
compoziţie în prima jumătate a secolului XX, nu numai prin creaţia sa, în care
se disting ecouri ale unor cântece populare autohtone, ci şi prin popularizarea
şi susţinerea vieţii muzicale româneşti. Prin intermediul analizei dedicate
acestei lucrări sunt subliniate elementele componistice specifice melosului
popular, regăsite în limbajul lui Stan Golestan.
Lect.univ.dr. Simona Negru ne propune articolul intitulat Traian Grosavescu –
tenorul cu voce de aur, plecat prea devreme. 120 de ani de la naştere.
În an comemorativ, autoarea ne prezintă o succintă rememorare a marelui tenor
lugojan, plecat dintre noi prea devreme (la vârsta de 32 de ani). După o
introducere ce prezintă moartea tragică, este detaliată cariera sa scurtă (6
ani) dar strălucită, desfășurată la Opera Română din Cluj, respectiv Opera de
Stat din Viena. Sunt amintite toate rolurile jucate (cele mai importante roluri
de tenor liric, spint sau dramatic din repertoriile teatrelor) și sunt
prezentate o serie de mărturii memorialistice. Caracteristicile artei sale
vocale sunt relevate prin analiza a două dintre ariile din repertoriul
său, aria Ducelui de Mantua „La donna e mobile”, din actul al IV-lea al operei Rigoletto de
Giuseppe Verdi şi aria lui Canio „Vesti la giuba…” din opera Paiaţe de
Ruggiero Leoncavallo.
Conf.univ.dr. Mariana Frățilă ne oferă o Privire retrospectivă
asupra muzicii latino-americane în secolul XX. În ţarile
latino-americane folclorul şi muzica cultă au reprezentat, începând din secolul
al XV-lea, formele fundamentale de manifestare artistică muzicală; pe aceste
coordonate folclorul indigen s-a grefat în timp, asigurându-le individualitatea
şi originalitatea. Muzica latino-americană de după 1960 este prezentată prin
expunerea principalelor orientări și manifestări ale naționalismului (de la protonaţionalism la
cel subiectiv sau obiectiv). Plaja
de stilizare a
elementului folcloric este relevată prin definirea unor orientări stilistice și
prin succinte portete biografice ale compozitorilor din: Peru, Cuba, Mexic,
Brazilia (Heitor Villa-Lobos), Argentina (Alberto Ginastera).
În încheierea volumului, asist.univ.dr. Iliana Velescu ne
propune prin articolul său, Motivații psihologice
pentru o educație muzicală timpurie, o tematică
actuală, ce suscită un interes constant în cadrul științelor educației.
Autoarea susține și argumentează oportunitatea educației muzicale înainte de
vârsta școlară. Baza neurofiziologică a audiției se dezvoltă încă din perioada
prenatală. Concepții diferite se referă la înzestrarea
muzicală, la definirea și ierarhizarea ei, însă există un consens asupra
faptului că educația muzicală favorizează dezvoltarea copilului atât în plan
cognitiv, cât și în plan psihologic prin formarea unei conduite morale
adecvate, o dezvoltare armonioasă a personalității și facilitarea integrării
sociale. După cum arată autoarea, „Muzica este unul din factorii ce realizează
unitatea dintre gândire, simțire, voință și activitatea forțelor emoționale și
morale ale omului. Astfel, educația muzicală devine o necesitate și nu un lux
pentru că formarea morală și spirituală a omului este direct condiționată de
nivelul de cultură estetică în general, și artistico - muzicală în special”.
Selecția
de articole din acest volum, Botoşani, oraş al
muzicii europene - I, propune cititorului, pe lângă portrete
vibrante ale unor personalități muzicale, o tematică variată, susținută de
informații consistente în multe direcții ale cercetării muzicale.
Recomand
călduros oricărei categorii de public lectura sa, transmit sincere felicitări
și urez mult succes în activitate referenților și realizatorilor săi!
Lucia Olaru Nenati |
Cătălina Constantinovici |
Daniel Ciucălău |
Anamaria Biaciu-Popa |
LANSAREA PUBLICAȚIEI BOTOȘANI, ORAȘ AL MUZICII EUROPENE, VOL. 1
Au prezentat (de la stânga la dreapta): prof. dr. Cătălina Constantinovici - Asociația culturală Vis de Artist, muzeograf Daniel Ciucălău - Muzeul Județean Botoșani, dr. Lucia Olaru Nenati - Uniunea Scriitorilor din România, prof. Anamaria Biaciu-Popa - Colegiul Național de Muzică ”George Enescu” București, dr. Eugen-Bogdan Popa, cadru didactic asociat la Universitatea Națională de Muzică din București.WORKSHOP MUZICAL
12 copii și tineri au avut șansa să cânte alături de Dan Helciug. Repertoriul a fost divers, incluzând piese compuse sau propuse de artistul invitat.
RECITAL VIS DE ARTIST
Au cântat: Ilinca Nițuleac (prof. Natalia Gheorghiță) și elevi coordonați de prof. dr. Cătălina Constantinovici: Marina Barnea, Emma Ianuș, Sabina Budacă, Miruna Oniciuc, Andreea Prepeliță, Andreea Vrînceanu.
ÎNTÂLNIREA CU DAN HELCIUG
Artistul a
cântat în mijlocul spectatorilor și a dialogat în permanență cu publicul.
A
abordat un repertoriu divers, realizând momente
inedite și implicând spectatorii în show-ul său. Aceștia nu s-au sfiit să
cânte, să aplaude, să-i vorbească, iar la final l-au copleșit prin prezență
pentru fotografii și autografe.
MONITORIZARE
21 iunie - https://www.facebook.com/media/set/?set=a.915996098459388.1073741942.111501888908817&type=3
22 iunie - https://www.facebook.com/media/set/?set=a.915999355125729.1073741943.111501888908817&type=3
MASS MEDIA
http://www.ebotosani.net/2015/06/19/botosaniul-muzical-la-muzeul-judetean/
http://www.ebotosani.net/2015/06/24/ziua-europeana-a-muzicii-serbata-la-botosani/
http://www.banulbotosanean.ro/cultura/16044-ziua-europeana-a-muzicii-serbata-la-botosani
http://www.monitorulbt.ro/Ultimaora/2015-06-21/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu