ORGANIZATOR: ASOCIAȚIA CULTURALĂ VIS DE ARTIST
PARTENERI:
MUZEUL NAȚIONAL „GEORGE ENESCU” BUCUREȘTI
MUZEUL JUDEȚEAN BOTOȘANI
ASOCIAȚIA „VLĂSTARELE LUI ENESCU”
FUNDAȚIA „HAND OF HELP” BOTOȘANI
DIRECȚIA DE ASISTENȚĂ SOCIALĂ ȘI PROTECȚIA COPILULUI BOTOȘANI,
„AMICII” DOROHOI
„AMICII” DOROHOI
PARTENERI MEDIA:
RADIO FIX - EMISIUNEA „VISURI ÎN LA MAJOR”
ȘTIRI.BOTOȘANI.RO
MONITORUL DE BOTOȘANI
CONTACT
Asociația culturală Vis de Artist Botoșani
visdeartist@yahoo.com, visdeartist@gmail.com
persoana de contact: prof. dr. Cătălina Constantinovici, președinte
0721.133.288
EXPOZIȚIA „CORNELIU GHEORGHIU - SUFLETUL PIANULUI”
Sala Oglinzilor a Muzeului Județean Botoșani a găzduit expoziția „Corneliu Gheorghiu – sufletul pianului” în perioada 30 septembrie - 14 octombrie 2018. Panourile expuse au beneficiat de explicațiile aferente, realizate cu sprijinul muzicienilor invitați la
vernisaj: doamna Oana Velcovici și domnul Corneliu Rădulescu, de la
Universitatea Națională de Muzică din București.
Corneliu Gheorghiu este subiectul expoziției de față. Panourile realizate după un concept gândit de Ilinca Gheorghiu, fiica pianistului, au fost expuse la Bruxelles, la Paris și în București.
Cele opt panouri prezintă, prin documente și
fotografii, copilăria muzicianului născut la Botoșani, studiile sale,
întâlnirile cu Enescu și cu Lipatti, activitatea concertistică din România și
din străinătate, muzicienii cu care a colaborat Corneliu Gheorghiu, activitatea
sa didactică și expunerea media, dacă vreți, prin articolele scrise despre el,
cartea sa și creația sa prezentată printr-un program exclusiv susținut la
Bruxelles.
LANSAREA VOLUMULUI AL IV-LEA
„BOTOȘANI, ORAȘ AL MUZICII EUROPENE”
PREFAȚĂ
În buna
tradiție a celor trei volume apărute deja, actualul buchet de studii reunite
sub ideea-stindard Vis de artist se naște din inițiativa și sub îngrijirea muzicologului Cătălina Constantinovici.
Cartea conține pagini semnate de reputați reprezentanți ai scrisului românesc despre
muzică, fiind alcătuită din două secțiuni: Botoșaniul
muzical și Zona muzicii europene.
În prima parte
facem cunoștință cu o emoționantă evocare a relației de comunicare între
maestrul George Enescu și pianista Maria Fotino, precum și cu pagini semnate de
Mariana Popescu, Oana Rădulescu Velcovici, Andreea Bratu, Cătălina
Constantinovici și Grigore Constantinescu, texte în care sunt schițate
profiluri complexe de muzicieni, de la Emanoil Ciomac și Corneliu Gheorghiu până
la Mihail Grigore Poslușnicu și Călin Brătescu.
În cea de a
doua parte, datorită efortului muzicologic al autorilor Andrei Enoiu-Pânzariu,
Roxana Seraz, Ioana-Mina Enoiu, Roxana Susanu, Adrian Roșu, Despina
Constantinovici, Georgiana Holban, Mirela Voicu, Georgeta Pinghiriac, Daniela
Cojocaru și Grigore Constantinescu, aflăm informații interesante despre creația
lui Monteverdi, Haydn, Clementi, Szymanowski, Puccini, Poulenc, G. Stephănescu,
V. Donose. De asemenea, putem urmări evoluția concertului clasic pentru violă,
precum și elemente de polifonie în muzica tradițională românească.
Caracterizate
prin onestitate și acribie muzicologică, studiile propuse ne invită să
aprofundăm anumite aspecte relevante ale fenomenului sonor, să cunoaștem și să
omagiem personalități marcante ale vieții muzicale românești și universale.
Este demn de remarcat faptul că prin volumul de față se realizează o continuitate
spirituală și temporală a Botoșaniului ca zonă mirifică a Moldovei de nord, loc
de baștină al unor mari artiști, în frunte cu maestrul George Enescu și cu
marele pictor Ștefan Luchian.
O reverență de
admirație și recunoștință se cuvine doamnei Cătălina Constantinovici, care a
găsit și de această dată resurse materiale și spirituale pentru continuarea Visului de artist în vremurile actuale,
nu tocmai prielnice pentru cultură și artă. Cu siguranță, efortul său, efortul
întregii echipe de autori va fi onorat cum se cuvine de cei interesați cu
adevărat de actualitatea vieții spirituale din România. Căci aflați sub
presiunea problemelor viețuirii cotidiene, nu trebuie să ne lăsăm pradă trăirii
momentului, ci să găsim mereu acele resurse spirituale care să ne aducă în
comuniune cu marile valori ale trecutului și ale prezentului artistic glorios.
CUPRINS
BOTOȘANIUL MUZICAL
Mariana
Popescu
Mihail
Grigore Poslușnicu – Corifeul istoriei muzicii românești
Mihail Grigore Posluşnicu,
muzicolog, dirijor de cor, compozitor, pedagog şi-a legat numele de meleagurile
botoşănene, desfăşurând o activitate laborioasă în perioada 1902-1936. „Istoria musicei la români. De
la naştere şi până în epoca de consolidare a culturii artistice”, publicată în
anul 1928, reprezintă o sursă valoroasă de informaţii legate de evoluţia
muzicii din România, privind muzica cultă, muzica laică, muzica religioasă,
constituind în acelaşi timp un exemplu şi un imbold pentru muzicienii contemporani.
Monografiile dedicate compozitorilor Gavriil Musicescu şi Ciprian Porumbescu,
multitudinea de lucrări didactice, lucrările de muzică corală, fondarea şi conducerea
timp de zece ani a revistei „Armonia”, activitatea dirijorală la corurile
Societăţii „Armonia” şi al Catedralei din Botoşani, completează
profilul unui muzician polivalent, un împătimit al muzicii, deschizător de
drumuri într-o perioadă de începuturi ale afirmării culturii muzicale naţionale.
Oana
Rădulescu Velcovici
George
Enescu și Maria Fotino
George Enescu a fost
o personalitate artistică providenţială, care a influenţat în mod hotărâtor
toată evoluţia istoriei muzicii româneşti din perioada în care a trăit,
determinând tot cursul ulterior al acesteia. El a fost mentor spiritual pentru
generaţii întregi de tineri muzicieni, compozitori, interpreţi şi muzicologi
deopotrivă. Printre cei ale căror destine artistice au fost puternic
influenţate de prezenţa Maestrului s-a numărat şi pianista Maria Fotino.
Ipostazele în care George Enescu
şi Maria Fotino au colaborat pe scenele de concert au fost multiple: în
concerte de sonate pentru pian şi vioară, în formaţii de trio, în concertul
simfonic în care George Enescu apărea în postura de dirijor iar Maria Fotino în
cea de solistă. Datorită unei afinităţi speciale care a existat, pe plan
artistic şi spiritual, între cei doi muzicieni, Maria Fotino s-a putut apropia,
încă din fragedă tinereţe, de creaţia compozitorului George Enescu, pe care a
abordat-o cu entuziasm, cu probitatea profesională ce o caracteriza şi cu
siguranţa intuiţiei şi înţelegerii stilului pe care i-o dădea contactul direct
cu autorul.
Andreea
Bratu
Emanoil
Ciomac și Oedipe-ul enescian: Fascinație și Destin
Sunt clipe în viaţă, întâlniri
hotărâtoare presărate pe firul existenţei care ne determină să conturăm un
crez, să dăm semnificaţie şi formă gândurilor şi emoţiilor. Iar dacă acestea
se întrupează într-o operă scrisă, menită să reziste în timp, să transmită
generaţiilor viitoare frânturi de autenticitate, încărcate atât cu candoare
cât şi cu rezultatele unui studiu atent al primelor impresii, înseamnă că
trecerea noastră prin lume nu a fost una trecătoare. Alegerile şi preocupările
muzicale ale criticului, eseistului şi poetului Emanoil Ciomac au fost menite
să fie în strânsă conexiune cu geniul creator şi opera fără de pereche „Oedipe”
a lui George Enescu. O fascinaţie pe care au împărtăşit-o compozitorul și
traducătorul libretului, sfătuitorul și cronicarul în același timp, de la momentele
plăsmuirii, până la reprezentarea publică finală.
Cătălina
Constantinovici
Crâmpeie
componistice – Corneliu Gheorghiu
Pianist concertist internațional, născut
la Botoșani, cu o carieră didactică extinsă pe axa București - Bruxelles,
Corneliu Gheorghiu ne oferă creații ce-i poartă semnătura. Lucrările sale
alternează între divertisment și academic, sunt scrise pentru diferite
instrumente, în scopul de a transmite mesajul său muzical.
Grigore
Constantinescu
Călin
Brătescu, tenor
De origine din
municipiul Botoșani, tenorul internațional Călin Brătescu a absolvit
Universitatea de Arte „George Enescu" din Iași. Unul dintre primii lui
mentori în arta vocală a fost Maestrul Corneliu Fânățeanu, iar mai târziu și-a
definitivat pregătirea artistică cu Maestrul Ion Buzea și Doamna Viorica
Cortez. Repertoriul vast al tenorului Călin Brătescu și stilul de viață
dinamic l-au purtat din România natală prin Statele Unite și Europa, în țări
precum Marea Britanie, Germania, Franța, Belgia și altele.
ZONA MUZICII EUROPENE
Roxana Maria
Seraz
Contribuția lui Monteverdi în
evoluția madrigalului și apariția operei
În
anul 1607, când a apărut pentru prima dată în istoria muzicii drama per musica,
opera „L`Orfeo” scrisă de Claudio Monteverdi, elementele realizării unei
astfel de lucrări existaseră deja în madrigale, cu precădere în cele construite
pe baza secondei prattica. Această practică iniţiată de Monteverdi a fost aspru
criticată de către compozitorii tradiţionali, datorită inovaţiilor „prea îndrăzneţe”,
după cum le numeau ei. Ultimele
volume de madrigale ale lui Monteverdi ilustrează în mod clar viziunea modernă
a compozitorului, conducându-l spre a crea opera, prin preluarea a diverse
elemente din madrigale, precum includerea unor protagonişti sau realizarea
ciclurilor ce au la bază o poveste. Aşadar, Monteverdi se remarcă în istoria
muzicii datorită curajului de a-şi impune ideile inovatoare, ajungând, astfel,
iniţiator al genului de operă.
Andrei Enoiu-Pânzariu
Joseph Haydn – Il Maestro e lo
scolare
Joseph
Haydn a compus o singură lucrare pentru duo pianistic. Caracterul didactic al
piesei derivă atât din titlu – „Il Maestro e lo scolare” – cât și din
construcția celor șapte variațiuni, o amplificare constantă a problematicilor
pianistice. Tema cu variațiuni, considerată cea mai populară lucrare a genului
cameral de duo pianistic, a circulat foarte mult, fiind cuprinsă în numeroase
ediții: germană, italiană, franceză, engleză.
Ioana-Mina Enoiu-Pânzariu
Muzio Clementi – Sonata pentru
pian la patru mâini în Do Major
Creația
instrumentală a lui Muzio Clementi cuprinde peste o sută de sonate, dintre
care 60 sunt pentru pian solo, iar celelalte sunt pentru vioară și pian, flaut
și pian, duo pentru pian. Creația pentru pian la patru mâini în Do Major se
distinge prin complexitatea scriiturii, elementele tehnice implementate (game,
acorduri, octave, ornamente, formule ritmice) și dinamismul materialului
tematic prezentat.
Roxana Susanu
Concertul clasic pentru violă –
de la stilul „galant” la zorii romantismului
La prima vedere, viola nu a fost favorita
compozitorilor clasici, prin comparație cu pianul sau vioara. Dintre marii
clasici vienezi, doar Mozart îi consacră o Sinfonie concertantă, în care viola
secondează „regina” instrumentelor, vioara. Mulți compozitori de origine cehă
îi dedică, însă, pagini frumoase: C. Stamitz, Fr. Benda, J. Vanhal, Jiři
Družecki, A. Rosetti (Rösler). Nici
compozitorii germani sau austrieci n-au ignorat instrumentul, Dittersdorf,
Hoffmeister, M. Haydn, J. Schubert, J.M. Kraus, Zelter, lăsând posterității
concerte remarcabile. În Italia, Alessandro Rolla a scris nu mai puțin de 14
concerte, cărora li se adaugă piese concertante. Fiul său, Antonio, a compus
„Variazioni brillanti” pentru violă și orchestră, iar G. Cambini a compus și el
un concert. De la stilul „galant” al Școlii de la Mannheim, până în zorii
romantismului, concertul (sau piesa concertantă) pentru violă cunoaște un
traseu stilistic fermecător, fiecare compozitor lăsând o amprentă proprie,
adesea strălucitoare, în muzica clasică.
Adrian Roșu
Elemente structurale în lieduri
de George Stephănescu pe versuri de Mihai Eminescu
Pentru
realizarea acestui material s-au avut în vedere trei creaţii vocale ale lui
George Stephănescu, realizate pe versurile geniului bucovinean Mihai Eminescu.
Conţinutul prezentării este determinat în special de evidenţierea
principalelor caracteristici melodice, tonale, armonice, ritmice, structurale,
inspirate compozitorului de trei dintre poeziile eminesciene pe care le-a
învăluit în muzica sa.
Despina Constantinovici
Hugo Wolf, maestru al
sincretismului muzical german
Reprezentat al creației vocale germane,
Hugo Wolf a contribuit din plin la conturarea genului de lied. Prin lucrările
sale „Cântece Italiene”, „Cântece Spaniole”, „Lieduri pe versuri de Goethe sau
Mörike”, Wolf a reușit să creeze o simbioză între muzică și versuri.
„Iubitul meu cântă” este o lucrare
deosebită ce împletește două planuri melodice distincte: unul al
îndrăgostitului juvenil care cântă vesel o serenadă și cel al fetei
deznădăjduite care nu-și poate dezvălui temerile sale.
Lavinia Coman
Claude Debussy, un secol de
nemurire
Studiul are ca obiect evocarea vieții și
a activității creatoare a lui Claude Debussy, principalul reprezentant al impresionismului
muzical. Sunt evidențiate etapele formării și evoluției pianistului și
compozitorului care, în primul deceniu al secolului XX, inaugurează arta
pianistică modernă. Se expun principalele trăsături ale acestui stil original
de a trata instrumentul cu clape și ciocănele, ale noii estetici a fenomenului
sonor. Se prezintă operele geniale care întruchipează acest stil,
subliniindu-se importanța lor în contextul repertoriului instrumental modern.
Este urmărită prezența în timp a creației debussyene în viața muzicală din
România, cu accent asupra aportului decisiv al pianistei și profesoarei Silvia
Șerbescu în acest domeniu.
Georgiana Holban
Nostalgie și vigoare în „Variațiunile
op. 3” de Karol Szymanowski
Lucrarea „Variaţiuni op. 3” compusă de
Karol Szymanowski este complexă din punct de vedere tehnic şi interpretativ. La
nivel estetic se remarcă în piesă două trăsături dominante: nostalgia şi vigoarea.
Aceste concepte estetice sunt redate prin momente lirice, meditative,
agresive, energice, diversitate dinamică, tempo-uri diferite şi multe indicaţii
de expresie.
Mirela Voicu
Aspecte de tehnică vocală și
interpretativă în aria Laurettei „O mio babbino caro” din opera „Gianni
Schicchi” de G. Puccini
Lucrarea
«Aspecte de tehnică vocală şi interpretativă în aria Laurettei „O mio babbino caro” din opera „Gianni Schicchi”» are ca scop
prezentarea unor trăsături muzicale esenţiale, unde Puccini reînvie genul operei buffe italiane,
aducând în fața auditoriului opera „Gianni Schicchi”, lucrare de un comic molipsitor, în
care vocile aduc un impresionant omagiu stilului de canto italian, în timp ce
orchestra, modelată cu inteligenţă, leagă motivele tematice instrumentale şi
dezvăluie gândurile secrete ale protagoniştilor: Gianni Schicchi - abil şi inteligent, şi a celor doi tineri, Rinuccio şi Lauretta, care doresc
să se căsătorească.
Georgeta Pinghiriac
Caracteristici stilistice în
creația vocală a lui Francis Poulenc
Francis Poulenc, îndrăgostit de voce şi
de perspectiva de a dezvălui lumile ascunse în poezie prin muzică, compune
între 1918 şi 1960, „137 de melodies”, unele dintre cântece sub „influenţa
curentului suprarealist”. În compozițiile sale se disting adesea contrastele
puternice de tempo, pauzele lungi, ostentative şi culorile neașteptate, o
premeditată punere în practică a unor teorii abstracte sau sisteme formale, ci
mai degrabă ca un mod natural de expresie. „Muzica îmi este portretul” declara
el adeseori îndemnându-ne să ne întoarcem către muzica-i dominată de
impulsurile sensibilităţii sale, dar în acelaşi timp cu expresii uimitor de
clare. În forme concentrate, prin frumuseţea plină de farmec a liniilor
melodice, prin fluiditatea „modulaţiilor şi senzua-
litatea sonoră a armoniilor subtile, la Poulenc sentimentele sunt ascunse discret sub vălul graţiei și al proporţiei”.
litatea sonoră a armoniilor subtile, la Poulenc sentimentele sunt ascunse discret sub vălul graţiei și al proporţiei”.
Daniela Cojocaru
Elemente arhaice de polifonie în
muzica tradițională românească
Având în vedere faptul
că folclorul a apărut ca o necesitate umană de exprimare și evidențiere a celor
mai frumoase valori estetice, acesta se dezvăluie ca o bogată tradiție cu o
concepție artistică a cărei manifestare muzicală are trăsături diferite față de
muzica clasică. Idei și sentimente au fost transmise de-a lungul secolelor
prin muzica tradițională românească, muzică ce are la bază anumite structuri
specifice care privesc atât aspectul monodic, cât și cel polifonic.
Grigore Constantinescu
Vasile Donose – omagiu
Scrierile sunt doar o parte din aspectele creației
sale, volume, articole, studii, comentarii, cronici, recenzii, publicate de „Melos”,
„Muzica”, „Studii de Muzicologie”, „Tomis”, „Luceafărul”, „Îndrumătorul
Cultural”, „România Liberă”, „Ramuri”, etc. Un interes aparte, oglindit în
reflectarea vieții sale profesionale, muzicale și familiale subliniază urmărirea
carierei strălucite a fiicei, mezzo-soprana Ruxandra Donose, o interpretă
lirică de nivel internațional, amprentă de mare răsunet care a reprezentat,
dincolo de diversitatea tuturor preocupărilor, o recompensă valorilor muzicale
ale întregii familii, ecou al unei legendare existențe, binecunoscute.
ÎNTÂLNIREA CU MUZICIANUL
VIRGIL POPESCU
Virgil Popescu oferă publicului fațete ce expun calități de compozitor, de orchestrator, de instrumentist și, nu în ultimul rând, ale profesorului de muzică. Este muzicianul care și-a dedicat mult timp copiilor: atât prin compozițiile sale, cât și prin latura sa educativă, pedagogică, care-l inspiră și îl menține în preajma celor mici. Sosit la Botoșani, Virgil Popescu s-a întâlnit cu copiii pasionați de muzică și le-a dezvăluit căi de cunoaștere a muzicii sale, prin workshop-ul realizat, concretizat într-o manifestare cu public, dar și prin CD-urile pe care le-a dăruit fiecărui participant.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu